05 SEP
Lading av en elbil

Funn fra Elbilbarometeret 2018

Norge er i rute til å nå målet om at alle nye biler er nullutslipp i 2025. Det viser tall fra Elbarometeret.

– Per i dag er det lange ventelister på en rekke elbilmodeller. Etterspørselen vi vil se kommer til å være større enn hva bilprodusentene er i stand til å levere på kort sikt. Det blir en utfordring. I tillegg trenger vi en storstilt utbygging av ladestasjoner, for å dekke behovet til alle de nye elbilene, som politikerne sterkt oppfordrer folk å bytte til, sier Christina Bu til Elbarometeret.

19% av de spurte mener manglende lademuligheter (hjemme, på jobb eller andre steder) er den største barrieren. Elbarometeret drives av Norsk elbilforening og er en årlig undersøkelse over nordmenns holdninger til ladbare biler.


Andre nyheter

Derfor bør du begrense bruk av hurtiglader til elbil

Har du ladeabonnement på elbil hjemme, slipper du å tenke på ulempene med slitasje på batteriet, ladekøer og høye kostnader. Da starter du hver dag med fulladet bil! Hurtigladere virker som en kjapp plan b, siden du på en halvtime kan få elbilens batteri fra 20 til 80 prosent i sommerhalvåret (avhengig av hvilken bil du har).

Ladeanlegg for elbil kan øke verdien på boligen ved salg

Dersom dere har vedtatt å bygge felles ladeanlegg i boligfellesskapet, er det gode nyheter – også for deg som ikke har elbil selv. Bilparken i Norge byttes gradvis ut til fordel for elbiler, og du vil naturligvis at elbilistene skal komme på visning. Særlig når du vet at én ekstra budgiver kan bety minst 36 000 kr mer igjen for leiligheten din!

Still krav – et ladeanlegg er ikke et ladeanlegg

Se hvilke krav du bør stille til de som bygger ladeanlegg for å vite hva dere faktisk får for pengene boligfellesskapet investerer, og hvor mye du som sluttbruker må ut med fra egen lomme.