05 SEP
Illustrasjonsbilde for Markedstrender

Markedstrender

Omlag annenhver bil som selges i Norge nå er ladbar. Dette forventes å øke. Norges politiske ambisjon er at 100 % av nybilsalget skal være 0-utslippsbiler innen 2025.

Hjemmelading forventes å utgjøre 90 % av folks ladebehov (NVE og TØI). Nok strøm til at alle bilene kan lade samtidig er derfor viktig, men som regel er det en mangelvare. Mange borettslag og sameier sitter på løsninger som ikke er dimensjonert for selv dagens ladbare bilpark. De er langt etter å tilby nok  strøm til det som nå kommer. Det er her Morel skiller seg ut. Vår kunnskap sammen med Trønderenergis infrastruktur gjør at vi garanterer at alle kan lade samtidig.


Andre nyheter

Derfor bør du begrense bruk av hurtiglader til elbil

Har du ladeabonnement på elbil hjemme, slipper du å tenke på ulempene med slitasje på batteriet, ladekøer og høye kostnader. Da starter du hver dag med fulladet bil! Hurtigladere virker som en kjapp plan b, siden du på en halvtime kan få elbilens batteri fra 20 til 80 prosent i sommerhalvåret (avhengig av hvilken bil du har).

Ladeanlegg for elbil kan øke verdien på boligen ved salg

Dersom dere har vedtatt å bygge felles ladeanlegg i boligfellesskapet, er det gode nyheter – også for deg som ikke har elbil selv. Bilparken i Norge byttes gradvis ut til fordel for elbiler, og du vil naturligvis at elbilistene skal komme på visning. Særlig når du vet at én ekstra budgiver kan bety minst 36 000 kr mer igjen for leiligheten din!

Still krav – et ladeanlegg er ikke et ladeanlegg

Se hvilke krav du bør stille til de som bygger ladeanlegg for å vite hva dere faktisk får for pengene boligfellesskapet investerer, og hvor mye du som sluttbruker må ut med fra egen lomme.