08 MAR
To glade damer som kjører elbil

En ladetjeneste tilpasset en helelektrisk fremtid

Vi nærmer oss 2025 og året regjeringen har satt som mål at nybilsalget kun skal bestå av nullutslippsbiler. Det har blant annet ført til at elbil-eiere ikke lenger er en minoritet i landet vårt 🥳Den økende bestanden av elbilister har resultert i endringer i lovverk, teknologi i en rivende utvikling og elbilister med nyoppståtte behov.

Vær den endringen du ønsker å se i verden" sa Ghandi så fint. Med en ambisjon om å gjøre alt vi kan for å oppnå nullutslippssamfunnet (i tillegg til et lite vennskapelig dytt i ryggen fra Elbilforeningen og en ny presisering av lovverket), er det på sin plass at vi skal være nettopp denne endringen.

Derfor kan vi stolt presentere vår populære ladetjeneste i ny drakt - tilpasset en helelektrisk fremtid.

Hva er nytt?

Tidligere har vi tatt hele kostnaden og jobben med å etablere ladeinfrastruktur, hvor kunde som lader betaler. Vi har stått som eier av anlegget, og beboere med ladbare biler har abonnert på tilgang til anlegget og betalt for sitt ladebehov. Med den nye presiseringen av borettslagsloven, gjeldende fra 1. januar 2021 er det ikke lenger anbefalt å gjøre det slik. På vei mot å bli et helelektrisk samfunn endrer vi derfor vår prismodell.

I vår nye modell har vi tilpasset oss presiseringen fra kommunal- og moderniseringsdepartementet og samtidig gjort det gunstigere for beboere å bli elbilister. Merk at det er fullt mulig å videreføre eksisterende avtale fra før 2021.

Billigere å være elbilist

Tjenesten som står i ny drakt, fungerer slik at når boligselskapet inngår en avtale med oss settes det en fast inngangsverdi på anlegget som redueres over tid, normalt 20 år. For deg som beboer, vil det si at fellesutgiftene øker minimalt, samtidig som at du får tilgang et toppmoderne ladeanlegg den dagen du skaffer en ladbar bil. Dere som boligfellesskap har utkjøpsmulighet til en forhåndsdefinert pris.

Ladeparken vil være like komplett, med state-of-the-art ladeteknologi og alt av forsikringer, support og service inkludert. Vi jobber kontinuerlig med å være den foretrukne ladeleverandøren og for å ha landets mest fornøyde ladekunder.

Elbillading har aldri vært enklere

Selv om det blir et skifte i kostnadsfordelingen, gleder vi oss til å fortsette å gjøre det vi kan best. Vi vil fortsatt tilby deres borettslag eller sameie elbillading som en tjeneste og ta oss av alt som har med elbillading å gjøre, slik at det eneste dere trenger å tenke på er å koble laderen til bilen.

Alle parkeringsplasser vil fortsatt klargjøres for lading. Når en beboer trenger lading bestiller beboeren et ladeabonnement på våre nettsider, akkurat som før. Med den nye prismodellen tar vi ikke lenger betalt for etablering. Beboerens ladeabonnement betales i form av et fast og forutsigbart månedlig beløp tilpasset beboerens ladebehov. Laderen sender vi i posten og den kan enkelt klikkes på plass av beboeren selv.

Kort oppsummert får du som elbilist fortsatt alle godene du tidligere har fått som Ohmia Charging kunde, men uten etableringskostnad og til en rimeligere månedspris.

Vår nye prismodell

• Boligfellesskapet betaler et ladeanleggsabonnement hos oss. Prisen avhenger av forhold knyttet til det individuelle parkeringsanlegget.

• Beboere med ladebehov tegner et fast og forutsigbart ladeabonnement, tilpasset deres forbruk, fra 199 kr/ per måned.

• Vi fjerner etableringsprisen for beboere!

Mer frihet for styret

Nytt av året er det også lovbestemt at styret i boligselskapet står friere til å ta beslutningen om å anskaffe et ladeanlegg. Det kan besluttes i styret uten involvering av beboere, i en generalforsamling eller et årsmøte.

La oss sammen være endringen - dette blir helelektrisk!

Ønsker du å få Ohmia Charging i ditt parkeringsanlegg? Legg igjen din kontaktinformasjon her!


Andre nyheter

Derfor bør du begrense bruk av hurtiglader til elbil

Har du ladeabonnement på elbil hjemme, slipper du å tenke på ulempene med slitasje på batteriet, ladekøer og høye kostnader. Da starter du hver dag med fulladet bil! Hurtigladere virker som en kjapp plan b, siden du på en halvtime kan få elbilens batteri fra 20 til 80 prosent i sommerhalvåret (avhengig av hvilken bil du har).

Ladeanlegg for elbil kan øke verdien på boligen ved salg

Dersom dere har vedtatt å bygge felles ladeanlegg i boligfellesskapet, er det gode nyheter – også for deg som ikke har elbil selv. Bilparken i Norge byttes gradvis ut til fordel for elbiler, og du vil naturligvis at elbilistene skal komme på visning. Særlig når du vet at én ekstra budgiver kan bety minst 36 000 kr mer igjen for leiligheten din!

Still krav – et ladeanlegg er ikke et ladeanlegg

Se hvilke krav du bør stille til de som bygger ladeanlegg for å vite hva dere faktisk får for pengene boligfellesskapet investerer, og hvor mye du som sluttbruker må ut med fra egen lomme.