Gutt med elektrisk, rødt hår. Overrasket. Grå bakgrunn. Hvit t-skjorte.

Spørsmål og svar

Hvor bestiller jeg lader?

Du kan bestille et ladeabonnement her!

Hvordan monterer jeg laderen på bakplaten?

Du kan se hvordan du enkelt monterer laderen her!

Følger ladekabel med?

Ladekabel er det eneste som ikke følger med i våre ladeabonnement. Våre ladere har standard type 2 inntak.

Når åpnes det opp for bestilling i mitt boligselskap?

Du vil få beskjed fra styret i ditt boligselskap når anlegget er ferdig og det åpnes opp for bestilling.

Hvor lang er leveringstid på laderne?

Har våre installatører montert et strømuttak med bakplate på din parkeringsplass tar det ca 3 dager fra bestilling til laderen sendes fra oss. Har du bestilt montasjehjelp går det ytterligere noen dager. Har du en annen type ladeløsning uten ferdiginstallert strømuttak tar det ca 2-3 uker.

Hvordan ligger jeg an i forhold til kjørte KM og ladeabonnementet jeg har valgt?

For å sjekke hvordan du ligger an i forhold til kjørelengden du har oppgitt kan du sjekke kilomterestand i bilen din og sammenligne det med hvor mange KM du oppga i priskalkulatoren når du bestilte ditt ladeabonnement. Ser du at du er langt under eller over oppgitt antall KM kan du enkelt justere ditt abonnement på "Min Side".

Har du hybridbil og lurer på hvilken pakke som passer for deg?

Åpne vår priskalkulator og legg inn hvor langt du kjører på elektrisitet i løpet av et år (ikke oppgi hvor mye du kjører på fossilt drivstoff). Så oppgir du hvor stor andel av disse kilometerne du lader hjemme. Er du usikker på hvor mange kilometer du kjører på elektrisitet så angir du hva du tror. Du har alltid mulighet til å endre pakke på et senere tidspunkt på «Min Side».

Hvem kan få ladeløsning fra Ohmia Charging?

Ohmia Charging tilbyr elbillading til boligselskap i hele landet. For at beboere skal få tilgang til ladetjenesten, må boligselskapet ha en avtale med oss.

Hva er fordelene med ett felles ladesystem?

Ett felles ladesystem vil kunne lade alle bilene samtidig og på en mer effektiv og smart måte enn om hver enkelt har sin egen separate lader. For borettslag og sameier med felles parkering betyr dette at man får ett godt ladetilbud på en kostnadseffektiv måte. I tillegg unngår man større kostnader for å utvide for nok kapasitet til enkeltstående ladere. Ofte ser vi at tilgjengelig kapasitet inn til parkeringskjeller allerede er for lav til å etablere et godt tilbud på enkeltstående ladere til alle som ønsker lading.

Hvor stor effekt kan jeg få?

Laderen som tilbys støtter alle nivåer opp til 22kW og tilbyr effekt ut fra hvor mange som lader samtidig og hvilken effekt batteriet kan ta imot.

Kommer laderen med vanlig stikkontakt?

Det er ingen vanlige stikkontakter i våre ladere. Det er ladere av type 2 standard ladekontakt.

Jeg har valgt faktura, men må fortsatt legge inn kortinformasjon. Hvorfor?

Det er kun etableringsgebyret som kan betales på faktura. Månedsbeløpet trekkes automatisk via ditt kort hver måned etter ladeabonnementet har trådt i kraft. 

Jeg har valgt faktura, men får feilmelding i slutten av bestillingen. Hva er galt?

Hvis du har valgt faktura og får feilmelding på slutten av bestillingen, må du dobbeltsjekke at alle opplysningene du har oppgitt stemmer med folkeregistrerte opplysninger. Hvis alle opplysningene stemmer og du fortsatt får feilmelding er du ikke godkjent hos vår betalingsformidler SwedBank Pay. Du må da betale etableringen med kort for å få registrert bestillingen. 

 

Hvorfor må jeg oppgi KM og ikke kWh?

Grunnen til at vi baserer våre abonnement på KM fremfor kWh er fordi det er KM man kjører. Strøm er en liten del av pakken du betaler for i våre ladeabonnement. Les mer om hva som er inkludert i ladeabonnementene her! 

Vi beregner hvor mye strøm du vil bruke ut fra bil, hvor mange KM du oppgir og hvor mye du lader hjemme og har "romslige pakker" på dette. Det betyr at du f. eks. kan forvarme bilen og ha god varme i kupeen om vinteren uten at det påvirker ditt abonnement så lenge du kjører oppgitt antall KM.

Hva er inkludert i ladeabonnementet?

Våre ladeabonnement er utformet for at det skal være rettferdig for alle i boligselskapet. Vi tar som regel hele kostnaden for installeringen av infrastruktur og beboerne abonnerer på elbillading gjennom et ladeabonnement hos oss.
Inkludert i ladeabonnementet er:

  • Tilgang til infrastrukturen
  • Lader
  • Alt av strøm og nettleie
  • Med det garanterer vi at du skal kunne kjøre antall KM oppgitt ved inngåelse av abonnement
  • Garanti og forsikring på lader og anlegg
  • Driftsavtale med årlig kontroll
  • Drift og fakturering
  • Support

Hvor mye strøm bruker min elbil?

Brukerundersøkelser viser at snittforbruket på en elbil eller ladbar hybrid er ca. 2kWh pr mil. Men forbruket vil variere ut fra mange forhold, slik som kjøremønster, type elbil, temperatur, andre strømkilder i bilen etc. For å gjøre dette mer forutsigbart tilbys en løsning med fastpris basert på kjørelengde og type bil.

Hvor lang tid tar det å lade?

Ladetid er avhengig av flere faktorer. For det første er det avhengig av hvor stort batteri elbilen har, dette er målt i antall kWh (kilowattime) og varierer blant ulike bilmodeller. KWh sier noe om kapasiteten på batteriet og jo høyere kWh jo lengre kjørelengde. I tillegg vil ladetiden avhenge av hvor mye batterikapasitet det er igjen på bilen når ladingen starter og hvilken effekt batteriet kan ta imot, det vil si hvor mye strøm bilen kan ta imot fra laderen. Her har bilmodellene ulike nivåer som går fra 3,6kW til 22kW. Med et felles ladesystem vil tilgjengelig effekt fordeles på de som til en hver tid lader, det vil si at ladetiden vil også variere ut ifra hvor mange som lader samtidig.

Kan laderen brukes til motorvarmer? 

Vi har ikke støtte for motorvarming i våre ladeanlegg.

Hvem eier ladeboksen?

Selve ladeboksen sammen med resten av infrastrukturen for lading vil eies og driftes av Ohmia Charging. Som bruker av denne vil du leie tilgang til boksen for en fast sum pr mnd. All drift, vedlikehold og service vil være vårt ansvar

Hvordan styrer jeg laderen min? 

For å starte lading, låse kabel og legge til ladebrikke må du logge inn på Min Side her. Ladeleverandørens egne apper vil ikke fungere for deg da vi er eier av laderen og den er en del av et smart ladesystem. 

Kan jeg endre fast trekkdato?

Trekkdato følger startdatoen på avtalen og kan dessverre ikke endres.

Kjører du en Renault Zoe? 

Renault Zoe har problemer med å lade i norske 230V anlegg. For å lade i disse anleggene må du derfor ha en spesialkabel. Mange har en slik kabel med vanlig støpsel (schuko), men denne kan ikke brukes i våre 230V ladeanlegg med ladeboks type2 (overgang schuko til Type2 er ikke tillatt). For å lade i våre 230V anlegg trenger du derfor typegodkjent kabel som kjøpes hos Renault forhandler - se link her!

Er vårt ladeanlegg 400V er det ingen spesielle tilpasninger for Renault Zoe og du kan bruke en vanlig Type2 ladekabel.